На вратата чукат коледните и новогодишните празници. Бързаме да свършим какво ли не, но трябва сериозно да помислим за подаръците. Все повече разчитаме за това на Интернет.
Заедно с Росица Василева – ръководител на ЕВРОПА ДИРЕКТНО – Шумен, подготвихме материал за пазаруването по Интернет. Надяваме се, че ще ви бъдем полезни и с наша помощ ще купите най-хубавите подаръци.
Какво е първото, което трябва да направим, ако решим да поръчаме нещо по Интернет?
Най-напред трябва да се уверим, че търговецът, от когото искаме да поръчаме стоката, действително съществува.
Трябва да проверим дали в сайта му има информация, която го идентифицира.
Добре би било да пазаруваме само от познати или препоръчани сайтове или, съответно, да проверяваме новите за нас сайтове.
Трябва да знаем, че всеки продавач в ЕС е длъжен да посочи задължителна минимална информация за себе си, която включва: името на фирмата, адрес и имейл.
Повечето потребители знаем, че в срок от 14 дни от получаването на стоката имаме право да я върнем, без да даваме някакви обяснения.
За това е нужно да се откажем от сключения договор – писмено или чрез стандартния формуляр на търговеца. Продавачът е длъжен да ни възстанови заплатената сума в друг 14-дневен срок по същия начин, както сме му платили.
Може да се наложи, обаче, ние да заплатим разходите по връщане на продукта, освен ако търговецът предварително не е посочил, че са за негова сметка, или е укрил тази информация от нас.
Как можем да се откажем от стоката още при доставка?
Правото на връщане на стока започва да тече, след като стоката е била получена.
Ако откажем да получим стоката от куриера, това няма непременно да задължи търговеца да ни възстанови парите.
Важно е да се знае! Нямаме право да връщаме стоки като: самолетни билети, финансови услуги, храни, напитки, музика и филми, стоки за лична хигиена, козметика и други.
Трябва да сме разумни, когато пазаруваме по интернет, така както бихме го направили, ако пазаруваме от магазин на място.
Можем да направим и принтскрийн на етапите от поръчката.
Трябва да запазим касовата бележка или фактурата за стоката и гаранцията за уредите, както и всички други документи, свързани с покупката – поръчка, потвърждение или резервация. Това се отнася особено за сайтове, от където досега не сме пазарували или не са използвани от наши близки.
Освен това без касова бележка или фактура може да ни бъде отказана рекламация, ако продуктът се развали.
Важно е кореспонденцията с търговеца да бъде писмена или по имейл, за да има следа. Ако на сайта има само форма за контакт без друга информация, това също може да бъде знак, че трябва да сме внимателни с тази фирма.
Не трябва да търсим непременно най-ниската цена. Ако цената е в пъти намалена спрямо реалната, това може да бъде знак, че трябва да внимаваме с тази оферта.
Какви са съветите, свързани с плащането?
Повечето търговци в ЕС приемат кредитни карти.
Имайки предвид условията, в които сме поставени в момента, и това, че физическото използване на пари изисква физически допир, а една банкнота или монета преминават през ръцете на много хора, разплащането с кредитни карти е по-безопасно и препоръчително. Освен това, използването на този платежен метод е сигурно, защото можем да оспорваме плащането (т.нар. chargeback), в случай, че не са ни доставили стоката или услугата или това, което сме получили не съответства на поръчаното. В такива случаи банката, издала кредитната ни карта, може да сторнира сумата, след като провери случая.
Наложеният платеж се използва много често в България.
В този случай стоката се плаща в брой непосредствено при доставката й от куриерската компания, а не още при заявката за направена поръчка. Предимствата тук са, че не е необходимо да притежаваме банкова карта или сметка. Така, ако стоката по една или друга причина не достигне до нас, няма да се наложи да плащаме.
Плащания по Интернет?
Добре е да избягваме плащания по Интернет, както и въвеждането на каквато и да е информация или лични данни, когато ползваме публичен Интернет (в паркове, бензиностанции, хотели, ресторанти и други).
Какво е важно, когато говорим за доставката?
Основното задължение на търговеца при онлайн продажбите е да достави стоката до купувача в срок до 30 дни – освен, ако не са се договорили изрично за друго.
Търговецът е задължен да ни информира за пълната цена на стоката, включително и разходите по доставка. Различните цени на доставката до други държави могат да бъдат оправдани и прилагани от търговците.
Как стои въпросът с повредените стоки?
Търговецът е отговорен за всяка повреда на стоката до момента на доставката и получаването й от потребителя.
Ако повредата или дефектът на закупена в ЕС стока възникнат по-късно, купувачът има право на безплатен ремонт или замяна, а ако не е възможно – на връщане на парите.
Какво се случва, ако не получим стоката?
Ако не получим стоката в 30-дневния срок или друг договорен срок, следва да напомним на продавача и да му дадем допълнително време. Ако въпреки това продуктът не бъде доставен, имаме право да развалим договора и да си получим парите обратно възможно най-скоро.
Какво трябва да знаем за куриерските услуги?
Когато пазаруваме онлайн, трябва да проверим начините за доставка и да изберем куриер, на когото имаме доверие (когато това е възможно). Ако предпочетем по-скъп начин на доставка, различен от обикновено предлагания от търговеца, при отказ на поръчката, сумата за транспортни разходи няма да ни бъде възстановена.
Докато стоката не ни бъде предадена, отговорност за нея и за това дали е здрава, носи търговецът. Ние като потребители, обаче, също имаме задължения.
При получаване на пратката от куриера трябва да проверим какво точно са ни изпратили.
Много често търговците предлагат опция за преглед при доставката. Ако опаковката е разпечатана или стоката има видим дефект, трябва да го отбележим в протокола на доставчика. Може дори да откажем да вземем продукта. Независимо от това дали навън е студено или пък куриерът твърди, че много бърза, трябва да направим проверката, за да сме сигурни, че всичко е наред. В противен случай, ако по-късно искаме да върнем стоката, търговецът може да ни откаже това, защото по нея има видими дефекти, които не са били отбелязани в протокола от куриера.
Какво трябва да знаем за гаранцията?
Всички стоки, купени от търговец в ЕС, имат законова гаранция от 2 години. Изключения може да има за продукти с по-кратък „естествен“ живот като дрехи и обувки, както и за батерии.
Стоката може да има и търговска гаранция. Тя се дава от продавача, не отменя законовата и може да предоставя само по-изгодни условия от нея.
Ако в рамките на 2 години от покупката стоката се развали или прояви дефект, то може да предявим рекламация и да претендираме за безплатен ремонт или замяна.
Ако това не е възможно, тогава може да си поискаме парите си обратно.
Рекламацията се предявява пред продавача и той трябва да реши проблема до 30 дни. Когато един продукт е бил ремонтиран 3 пъти в рамките на гаранционния срок и се развали отново, имаме право да си поискате парите обратно.
Към кого можем да се обърнем при проблем при онлайн пазаруване?
При потребителски проблеми можем да потърсим консултации и помощ от Комисията за защита на потребителите и от Европейския потребителски център – част от общоевропейска мрежа ECC-Net, чиито информационните брошури са много полезни и приложими, включително и за подготовката на настоящия материал.
С подкрепата на ЕВРОПА ДИРЕКТНО – Шумен.
Центърът е съфинансиран от Европейския съюз.
Цялата отговорност за съдържанието на материала е на ЕВРОПА ДИРЕКТНО – Шумен.
При никакви обстоятелства съдържанието му не трябва да се приема за позиция на Европейския съюз.