Съвети на Европейския потребителски център

Споделете с:

По повод предстоящия Световен ден на потребителите – 15 март, “ЕВРОПА ДИРЕКТНО Шумен”  ви предлага съвети на Европейския потребителски център за по-безопасно и по-лесно онлайн пазаруване!

Някои сайтове могат да изглеждат прекалено привлекателни поради ниската цена на продуктите в тях.

Често пъти потребителите се заблуждават, поръчват определен артикул, а накрая получават нещо съвсем различно. Или не получават нищо…

Как можем да бъдем сигурни, че сайтът е истински, а търговецът е коректен? 

Съветът на Европейския потребителски център: Преди да поръчате от онлайн магазин, уверете се, че на сайта има данни за контакт, посочена е фирмата и са указани условията за връщане на продукта. В последно време получихме сигнали, че на измамни сайтове се предлага само един единствен продукт, като липсват други стоки, няма контакти или друга информация. Не всичко, което звучи прекалено хубаво, е истина!

През последните години мобилните портфейли станаха предпочитан начин за плащане. Те ни позволяват да съхраняваме на едно място всички наши карти, билети за пътуване и важни документи.

Плащането чрез тях е бързо, лесно и удобно. Обикновено този метод за плащане е сигурен, но крие и своите рискове.

Съветът на Европейския потребителски център: За да повишите сигурността, заключете приложението на мобилния си портфейл с отделна парола или метод за идентификация. По този начин ще сте сигурни, че дори и да изгубите мобилното си устройство, кредитните и дебитните ви карти няма да бъдат откраднати.

При онлайн пазаруването съществуват различни методи за плащане – чрез банков превод, в брой или с дебитна/кредитна карта.

Съветът на Европейския потребителски център: Опитайте се да плащате с кредитна или дебитна карта! Така в случай, че сте станали жертва на измама, може да опитате да върнете парите си като се възползвате от  процедурата ,,chargeback“ или ,,възстановяване на плащането“.

„Само днес 70 % отстъпка“

Някои онлайн магазини използват съобщения като това, за да ви притиснат и дори манипулират да направите покупка.

Тези практики се наричат ,,dark patterns“ или ,,тъмни модели“. Това са елементи в сайта, които ви подмамват да извършите нежелани действия. Уебсайтовете за онлайн пазаруване често използват тези манипулативни механизми, за да увеличат продажбите си.

Съветът на Европейския потребителски център: Оставете първоначалното вълнение да отмине и сравнете цената на продукта в различни уебсайтове. Много вероятно е прекалено евтиният артикул да бъде фалшификат.

Препоръчваме ви и да следете цените през цялата година и да настроите известия при промяна в тях.

Услугата ,,Купи сега, плати по-късно“ е краткосрочно финансиране, което все повече нашумява сред младите потребители. То им позволява да правят покупки и да ги плащат разсрочено във времето, обикновено без лихва. Друго предимство е, че няма специални изисквания за добър кредитен рейтинг и годишни такси като при кредитните карти.

Съветът на Европейския потребителски център: Не използвайте услугата ,,купи сега, плати по-късно“, ако това е единственият начин, по който можете да си позволите даден продукт.

Снимка wavebreakmedia / Shutterstock

372 преглеждания