Николай Гундеров да бъде удостоен със званието “Носител на златна значка на град Шумен”, реши единодушно на днешното си сесийно заседание общинският съвет в Шумен. А утре – в Деня на народните будители, ще бъде премиерата на “Криворазбраната цивилизация” на сцената на Държавния музикален театър “Стефан Македонски” в София. Режисьор и сценарист на спектакъла е Николай Гундеров, който на 2 ноември, когато е насрочена втората му премиера, ще посрещне своя половинвековен юбилей. Какво повече може да си пожелае един известен театрален режисьор, драматург, актьор и поет – при това роден в Шумен, който да пресъздаде съвременния си прочит на излязлата от печат преди 153 години в Букурещ сатирична пиеса на друг шуменец с възрожденски дух – Добри Войников?!…
“Голямо и приятно предизвикателство” – нарече работата си по новата постановка Николай Гундеров. Актьорите споделиха пред БНР, че с този спектакъл явно ще изненадат публиката, защото той не е характерен за репертоара на Музикалния театър. Според тях, режисурата, визията и начинът им на игра са поставени пред доста сериозни предизвикателства. Николай Гундеров е преработил изцяло познатия текст на Добри Войников, но така, че той да бъде мост към нашето съвремие и да кореспондира с днешното време. Съхранена е актуалната тема от народопсихологията ни, че и днес да “предпочитаме опаковката пред съдържанието”, отбелязва сценаристът и добавя: “Притеснявам се, че понякога сме заобиколени и от хора, имитиращи хора!…” В “Криворазбраната цивилизация” остава като запазена марка наследеният от Войников стремеж на възрожденския българин да приема безкритично чуждите модни образци. Обаче, вече поставен в съвременен контекст, този стремеж ни представя и хора, които изглеждат прекалено състоятелни, но им липсва вкус. Именно тази “модна” безвкусица, изведена на преден план, продължава да ни разсмива.
“Правенето на смях и на хумор е, всъщност, доста трудна работа!” – споделя Николай Гундеров. Но той вече е утвърден и всепризнат майстор със своя свеж, неподправен почерк в комедийното изкуство. Затова и неговите спектакли пълнят до краен предел театралните салони, а публиката винаги го венчае с френетичните си аплодисменти.