Когато сте в Шумен, който се сочи за люлката на българския театър, и с голямо съжаление научите, че билетите за предстоящото представление безнадеждно са свършили още преди седмица, а на финала на спектакъла аплодисментите на публиката са били разтърсващо френетични, съвсем ще бъде излишно, ако запитате: кой е режисьорът или драматургът на тази постановка? Възможният отговор е само един – Николай Гундеров!
Точно на Спасовден, когато в църковния календар се празнува Възнесение Господне, безумно талантливият творец сътвори в храма на Мелпомена в родния си град Шумен истинско възнесение на театралното изкуство. Като звук от празнични камбани много дълго ще отеква мощното ехо от бурните аплодисменти на зрителите в препълнения салон на ДКТ “Васил Друмев”.
Не искам да обидя традицията, създадена от някои други добре познати театрални празници и фестивали, в които не рядко се забелязва не скрита посредственост и открито комерсиално вдъхновение, но в сравнение с тях Николай Гундеров сътвори наистина поредния си спектакъл, който сам по себе си се приема от всички ценители на театралното изкуство като свещен празник на пречистените им души.
Отзивите на зрителите са най-красноречиви. Във Фейсбук-страницата на Национален музикален театър “Стефан Македонски“ беше написано твърде скромно на фона на публикувания клип от финала на мюзикъла: “Криворазбраната цивилизация” гостува на град Шумен. Благодарим Ви за гостоприемството и бурните аплодисменти! До нови срещи!” Но ето и първият кратък коментар от Валентина Миланова: “Беше фантастично!…” След нея Виана Бо радостно пише: “Благодаря за прекрасното изпълнение. Тъй като пиесата е осъвременена адаптация, а и е трудно да не си спомним класиката с Парцалев и Калоянчев, ще си позволя да публикувам тук отзива на майка ми, която поканих на представлението – над 70-годишна, с традиционен поглед към класиката, както и почитател на операта и оперетата. След края на пиесата ми каза: „Не съм се смяла толкова отдавна“, а също и „Много добри гласове“. Лично аз не се съмнявах, че ще ѝ хареса, тъй като отдавна съм почитател на Гундеров и присъствах на поредното интелигентно съчетание на чувство за хумор и драматично и актьорско майсторство, но това е може би по-добрата оценка, отколкото от някой професионален критик.”
Специално за онлайн информационното издание WWW.ZASHUMEN.BG популярната оперна и оперетна певица Еделина Кънева, която е директор на Националния музикален театър в София и също се включи в спектакъла, сподели: “Аз съм във възторг от шуменската публика, която не крие своите радостни реакции. Не за първи път съм в Шумен, но винаги ми е правило впечатление, че публиката тук е знаеща и разбира какво се случва на сцената – нещо, което е много хубаво…” А в интервю пред телевизия “Bulgaria ON AIR” солистката Зорница Дамянова заяви: “Изключително интелигентният прочит, който прави режисьорът Николай Гундеров на това произведение, дава възможност на зрителя недвусмислено да се докосне до всичко онова, което Добри Войников завещава в произведението си..“
Според мен, само ненадминат майстор в съвременната ни драматургия и режисура може да се ангажира с представяне на нова сценична версия на първия телевизионен мюзикъл в Българската национална телевизия от 1974 г. по класическата пиеса „Криворазбраната цивилизация“ на Добри Войников. Тогава режисьор на продукцията е Хачо Бояджиев, музиката е композирана от Дечо Таралежков. Главните роли се изпълняват от такива легенди в българския театър като Георги Парцалев, Георги Калоянчев, Ружа Делчева, Никола Анастасов…
Николай Гундеров е успял по блестящ начин да използва “рамката” от текста с над времеви потенциал в произведението на шуменския автор от Възраждането, като го е “прочел” през погледа на съвременния българин. Така в общественото огледало са изпъкнали националните ни комплекси с нашата вездесъща амбиция чрез имитация да стигнем до оригинала. И, слава Богу, че той е получил пълна творческа свобода да интерпретира текста. Така в съдържанието на великолепната сценография Гундеров е вложил недостижимото си чувство за хумор, свежа ирония и фин сарказъм. Като се прибавят и незабравимата музика с познатите хитове и точно подбраният актьорски състав, вдъхновен от режисьорските шедьоври – музикалната комедия се превръща в желан лидер за всеки театрален афиш.
Може би не случайно организаторът на представлението в Шумен дори не се е постарал за някаква предварителна реклама. “Е, имаше един плакат, залепен на гърба на една тоалетна, върху който, обаче, също така имаше залепен друг афиш за ремонт на покриви. Няма значение – хората този път са решили да “поправят” други покриви – на душата си, гледайки това представление” – обясни с добрата си усмивка Николай Гундеров.
В родния си Шумен той заприлича на обсадената от турците през 1683 г. Виена, след като на всички стана ясно, че билетите за “Криворазбраната цивилизация” са тотално разпродадени. Но аз се оказах сред късметлиите, щом успях да си купя три билета онлайн, като към тях получих и от “Allianz” застрахователна полица за защита при анулиране на билет за събитието. И си помислих, че и Николай Гундеров трябваше да бъде застрахован от нароилите се негови познати, които с изключителна упоритост го търсеха за… безплатни покани, но все пак не си даваха сметка, че той не е организатор и домакин на представлението, а на него е поверена предимно режисурата.
Буквално минути преди началото на спектакъла Ники намери малка “пролука” за репетиция. Под прикритие имах възможност за съвсем кратко време да я наблюдавам. И останах с впечатлението, че целият състав на музикалния театър е готов да се раздаде на шуменската сцена – заради режисурата на Гундеров и заради това, че гостува в неговия роден град и на възрожденеца Добри Войников. И още за тази шуменска жилка: “Чудех се защо са толкова талантливи колегите, а то се оказа, че някои от тях са от Шумен – призна Гундеров. – Асистент-режисьорът Тодор Велков е роден в Шумен, шуменец е и изпълнителят на една от главните роли – Маргариди, актьорът Александър Панайотов, в представителната част на музикалната структура участва Томислав Вичев – племенник на проф. Венета Вичева.”
Винаги съм се удивлявал на неподправения почерк на Николай Гундеров в комедийното изкуство. И все по-често се питам: ако Николай Гундеров и великият Чарли Чаплин бяха от едно поколение, двамата заедно дали нямаше да сътворят някой общ проект като партньори в световно известните филмови ленти?…
“Смятам, че ако изкуството е универсално, чрез смеха и забавлението то носи този потенциал – носи някакви истини за живота! – споделя Гундеров. – Оказва се, че смехът е единственият лечител на онова, което ни прави смешни, ако имаме силата да погледнем на себе си отстрани.”
Любопитно беше при първото гостуване на Националния музикален театър в Шумен, че на сцената в ДКТ “Васил Друмев” мястото, където е оркестърът или така наречената оркестрина, бе превърнато в… сух басейн. Там скачаха, според режисьорските хрумки, последователно поне половината от хората, изпълняващи роли в спектакъла. Но на финала дори и Николай Гундеров атрактивно скочи в басейна под нестихващите аплодисменти на публиката.
Както повелява традицията, поднесени бяха кошници и букети с цветя от името на кмета на община Шумен проф. Христо Христов, председателя на общинския съвет Ася Аспарухова, СУ “Сава Доброплодни”. Гундеров получи букет от своята учителка г-жа Чалъкова, цветя и плакет от д-р Владимир Йолов – общественик.
Разбира се, гръмките овации на зрителите продължаваха с мощно темпо… Само часове преди спектакъла Николай Гундеров посети гробищния парк в Шумен и запали свещички в памет на своите родители. Сигурен съм, че ако те бяха сред публиката, щяха да бъдат най-щастливите и горди хора сред всички нас.
А последната реплика на Ники към шуменските зрители беше: “Готови сте за референдума!“ Макар и изречена на шега, ако си представим, че все пак бъде насрочен референдум, например, с въпроса: “Искате ли по-често да ходите на театър?“ Абсолютно вярвам, че 99.99 на сто категорично ще отговорят: “Да, но когато режисьор и драматург е Николай Гундеров!“ Останалите 0.01 на сто вероятно ще предпочетат да отидат на футболен мач и да освиркват съдията…